Bölüm 8: Sinopsis ve Treatman!
İkinci hafta!
Hocanın geçen hafta verdiği ev ödevleri masasında toplandı. Öğrenciler ‘Karakter Yaratımı’ konusunda epey ilerledi. Rahatlıkla bir kahraman belirliyor, istedikleri özelliklerle donatabiliyordu.
Yoklamanın ardından hoca sınıfa döndü.
“Bu haftaki konumuz: Sinopsis!”
Ragıp amca:
“Neymiş?”
Karısı:
“Sinopsis! Sinopsis!”
Erasmus öğrencisi:
“Şey… Anlamadı ben! What is Sinopsis?”
Sedef:
“Sinopsis, senaryo çalışmasının ilk basamağıdır!” Cümleye başlamasıyla defterler açıldı.
“… Diğer adı ‘taslak öykü’ dür! Senaryonun hikâyesinin anlatıldığı, bir veya iki sayfalık metindir.”
Kızlar:
“Haa!”
“Şimdi anladım!”
Sedef:
“Anlamayan?”
“…”
“Sorusu olan?”
“…”
“… Devam ediyorum! Sinopsis genellikle, yapımcı ya da yönetmen için hazırlanır. Senaryonun kabul edilip edilmemesine sinopsisin okunmasından sonra karar verilir.
Sedef, anlattıklarının bir kısmını maddeler halinde tahtaya yazdı.
“… Hikâyede; eksik noktaların olması durumunda düzeltme, geliştirme ve olaylar arasındaki bağlantıları kurma fırsatı vermektedir. Eğer Sinopsis beğenilmezse, yazara daha fazla emek harcamaması doğrultusunda haber verir. Bir bakıma zaman tasarrufu sağlar. Senaryoyu bir, iki sayfada anlatmak kolay değildir. Sinopsis yazarken, bütün senaryoyu düşünüp paragraflara dökmek gerekir. Akılda kalıcı bir sinopsiste bulunması gerekenler…”
Tebeşiri eline aldı.
1) Tema
2) Zaman ve Mekân
3) Ana ve Yan Karakterler
4) Olay Örgüsü
Birkaç el kalktı. Sorular ardı ardına gelince ilk ders bitti.
İkinci ders, öğrendiklerini tatbik ettiler. Yarattıkları karakterlerden gidince, ortaya bir şeyler çıkmaya başladı. Bunlardan biri de Serhat’ ın hikâyesiydi.
Sedef, gizliden gizliye Serhat’ ın çalışmalarını izliyordu. Yeni haftanın ev ödevi belli oldu. Sinopsis yani ‘taslak öykü’ hazırlama! Çarşamba ve Perşembe akşamı da bu konu işlenecekti.
Üçüncü hafta!
Geçen haftanın ‘sinopsis’ ödevleri hocaya teslim edildi. Sedef, yoklamanın ardından derse başladı.
“Bu haftaki konumuzu: Treatman! Diğer adıyla ‘Geliştirim'” Büyük harflerle tahtaya yazdı.
“… Sinopsis, yapımcı ya da yönetmen tarafından kabul edildikten sonra senaryo yazarı hikâyeyi geliştirmeye başlar. Hikâyenin ayrıntılara girerek genişletilmesine ‘Treatman’ denir. Yaklaşık kırk ile elli sayfa arasındadır. Filmde görünmesi gereken dramatik yapı treatman üzerinde anlatılır. Karakterlerin özellikleri daha belirgin bir hâl alır. Mekânlarda ayrıntılara yer verilir. Öykünün kırılma noktaları, vurucu sahneleri anlatılır.”
Sedef, tahtaya döndü.
“Kısaca:
1) Dramatik yapı belirlenir.
2) Olaylar birbirine bağlanır.
3) Çatışma noktaları belirlenir.
4) Kişiler, özellikleriyle tanıtılır.
5) Diyalogların en vurucu olanları eklenir.”
—Sonraki Bölüm—
‘Sedef’ten Telefon Var!’
Yasin Numan Yılmaz
Yorumlarınızı bekliyorum…